reklama

Naša história sa píše po maďarsky (aj na internete)

Táto doba má jednu výhodu, že človek nemusí vystrčiť päty z domu a môže skúmať, bádať, či cestovať vďaka vynálezu menom internet. Čo by za taký komfort dali podaktorí starší historici. Síce svoje čaro má aj klasické behanie po múzeách, knižniciach, archívoch, matrikách atď., ale to zaberie omnoho viac času. A ja tak občas po večeroch „čekujem a gúglim.“ Nedávno som zistil, že človek zistí veľa nových informácií o svojom rodisku keď „prepne“ na maďarčinu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Na moju škodu ju však neovládam, ale našťastie s tým nám google tiež aspoň trošku pomôže (https://translate.google.sk/). Niet sa čomu čudovať, však história Uhorska trvala takmer 1000 rokov a väčšina písomných prameňov o Slovensku je preto logicky v maďarčine. Ponúkam niekoľko zaujímavých maďarských webov.

  1. Prvá vec, čo som vyskúšal bolo: zadať starý maďarský názov obce do tohto vyhľadávača. Prepol som na obrázky a aký poklad som našiel – starú pohľadnicu z roku 1922, ktorú svojho času niekto poslal do Maďarska a našťastie nezabudol pripísať na zadnú stranu: „Garamrudnó“ a prešlo takmer storočie. http://www.ipernity.com/doc/297783/23645495/in/keyword/12394/self

  2. Čistou náhodou som natrafil tiež na výbornú stránku, kde je zverejnené rozsiahle dielo maďarského historika menom Samu Borovszky. Tento pán na prelome 19. a 20. storočia podrobne spracoval mestá a župy Uhorska. Podľa jednotlivých žúp sa tu dá nájsť množstvo článkov s fotografiami: http://mek.oszk.hu/09500/09536/html/tartalomjegyzek.html

  3. Veľmi dobrá databázová stránka je http://arcanum.hu/. Na pravej lište sa nachádza mnoho odkazov na podstránky, vyberám niektoré zaujímavé:

 

 

 

 

 

 

 

 

Jano Kováčik

Jano Kováčik

Bloger 
  • Počet článkov:  43
  •  | 
  • Páči sa:  33x

Učiteľ dejepisu a geografie, v blogoch sa snažím pútavým spôsobom priblížiť históriu, ktorá ma fascinuje. Zoznam autorových rubrík:  HistóriaŠkolstvoCestovanie

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu