Jano Kováčik
Je na Slovensku naozaj málo učiteľov?
Týmto článkom by som rád vyvrátil alebo poupravil jeden mýtus, ktorému vďaka médiám verí väčšina verejnosti: „Učiteľov je málo.“
Učiteľ dejepisu a geografie, v blogoch sa snažím pútavým spôsobom priblížiť históriu, ktorá ma fascinuje. Zoznam autorových rubrík: História, Školstvo, Cestovanie
Týmto článkom by som rád vyvrátil alebo poupravil jeden mýtus, ktorému vďaka médiám verí väčšina verejnosti: „Učiteľov je málo.“
Zvoní. Snažil som sa z triedy vysurfovať na triednej knihe a klasáku trochu rýchlejšie ako ma zasiahne tlaková vlna žiakov. Stihol som to. Našťastie som bol pomerne blízko zborovne. Na dva nádychy som zaparkoval triednu dokumentáciu do správnej priehradky, schytil kľúče od telocvične a odrazil sa k ďalšej plavbe.
Začiatkom tohto školského roka sa mi opäť do rúk dostali učebnice dejepisu. Už dlhšiu dobu som uvažoval nad tým, ako málo žien pomenúvajú dejiny, a dokonca ešte menej sa ich dostane do učebníc. Sú akoby ohrozeným druhom. A tak som sa rozhodol ich spočítať.
Pred nedávnom sa mi naskytla príležitosť pracovne navštíviť Fínsko, konkrétne mestá Helsinki, Oulu a Rovaniemi. Počas tejto 6-dňovej študijnej cesty som sa dozvedel kvantum informácií o svetovo uznávanom školskom systéme tejto krajiny. Napriek tomu, že začiatkom júna sú v tejto krajine už letné prázdniny, spolu s mojimi spoluúčastníkmi sme absolvovali niekoľko veľmi obsažných prednášok a navštívili sme rôzne typy škôl. Prešli sme materské školy, viacero ZŠ, SŠ, špeciálnu školu, ale aj univerzitu, metodické centrá pre vzdelávanie učiteľov, či výrobne školského nábytku a detských ihrísk.
Písal sa rok 1999, v jednej malej dedinke za siedmymi kopcami žil jeden úplne obyčajný 12-ročný chlapec. Rád kreslil, chodieval na hríby do lesa, sníval, hrával futbal, či nerád ráno vstával do školy, ako väčšina jeho rovesníkov. Na margo treba poznamenať (podľa vzoru pána premiéra:), že aj keď to nebolo až tak dávno, vtedy ešte nebola éra mobilných telefónov, počítačov a rôznych iných tablet(k)ov. V škole to chlapcovi išlo celkom dobre, ba dokonca podľa učiteľov a žiackej knižky výborne. Mal to šťastie, že nepotreboval nad učením stráviť veľa času, lebo si dokázal veľa zapamätať a logicky odvodiť. Rodičia chlapca chválili a motivovali ho tým starým známym výrokom: „keď sa budeš dobre učiť, tak sa budeš mať v živote lepšie.“